INLOGGEN


Wachtwoord onthouden

Sinds 1 april werkt online autoveiling Autorola samen met dienstverlener VDC. De samenwerking volgt op de verscherpte controle door de Duitse overheid op naleving van de regels bij import in dat land.

Met ingang van 1 januari 2015 heeft de Duitse overheid het toezicht op de regels voor export van auto’s aanzienlijk verscherpt. Daarbij gaat het met name om de regel dat een auto waarvoor een Kfz-brief, een ‘Duitse brief’, wordt aangevraagd, zich daadwerkelijk fysiek op Duitse bodem moet bevinden. Het verscherpte toezicht betekent dat autobedrijven die auto’s uit Nederland naar een ander Europees land exporteren, zich strak aan de regels moeten houden. Online autoveiling Autorola vindt het belangrijk dat zijn Nederlandse klanten zich geen zorgen hoeven maken over naleving van de regelgeving in Duitsland. Daarom werkt Autorola sinds 1 april nauw samen met Voertuig Documentatie Centrum (VDC) in Arnhem. VDC levert, als RDW-provider, met de RegistratieXpert tevens een totaaloplossing voor het eenvoudig afwikkelen van de binnenlandse en buitenlandse registraties.

Aangescherpt
Als dienstverlener voor de autobranche volgt VDC de gebeurtenissen in Duitsland op de voet. “Tot eind 2014 werd door Duitsland gedoogd dat de voertuigen niet fysiek in Duitsland aanwezig waren”, zegt Remco Westerbroek, algemeen manager van VDC. “Met die regel werd echter grootschalig de hand gelicht. Eind vorig jaar is er een grote fraudezaak aan het licht gekomen. Het bleek dat bij de Verkehrsamten in Heidelberg en Cochem ten onrechte vijfdaagse kentekens, KFZ-brieven en Zoll-kentekens voor Nederlandse auto’s zijn afgegeven, onder andere op basis van vervalste APK-keuringsrapporten. Het effect van dit misbruik is dat nu de regels verder zijn aangescherpt.”

Goede verstandhouding
Andere partijen in Nederland hebben hun export steeds geregeld via een Duitse dienstverlener, die achteraf bleek te frauderen. VDC heeft echter altijd direct zaken gedaan met de Verkehrsamten in vijf verschillende regio’s (Kreisen) in Duitsland en heeft daar een goede verstandhouding mee opgebouwd. “Maar ook wij hebben nu te maken met verscherpt handhaving en minder flexibiliteit van de Duitse overheid”, aldus Westerbroek. Om aan het strengere toezicht tegemoet te komen heeft VDC nu een Automotive Facility Center geopend bij vliegveld Weeze, net over de Nederlandse grens. “Hier wordt onder meer het BTW-proces afgehandeld. En benzineauto’s tussen 3 en 4 jaar oud, die voor export en conform Duitse wetgeving altijd een TüV-keuring nodig hebben, kunnen die daar krijgen”, legt Westerbroek uit. “Het autobedrijf hoeft alleen maar de auto naar het AFC te brengen. Van daaruit verzorgen wij, binnen 24 uur, de buitenlandse registratie.”

Geen zorgen
Sales manager Gert Jan Karssen van Autorola Nederland is verheugd over de samenwerking met VDC. “Bij Autorola brengen we in principe elke ingebrachte auto in veiling op de Europese markt”, zegt hij. “Elke auto die we in Nederland aanbieden, kan worden gekocht door een bedrijf in het buitenland. Dan moeten we ook zorgen dat de export van die auto tiptop geregeld is. Het afgelopen jaar is er te veel misgegaan, onder meer doordat bedrijven in Nederland probeerden om op de verkeerde manier auto’s naar Duitsland te exporteren. Wij willen niet dat onze klanten in de problemen komen door fouten bij de afhandeling van export. Door de samenwerking met VDC weten we zeker dat onze klanten zich geen zorgen hoeven te maken. Autobedrijven die via Autorola hun occasions exporteren, weten zeker dat dit op de correcte wijze gebeurt en dat ze er geen enkel risico bij lopen.”